Redirect You

This page is just an archive for all my old posts. My new blog is at blog.sayfurrahman.com. Thank you.

18 March 2007

Taubat

Pernah tak rasa bersalah?
Pernah tak buat dosa?
Selalu tak ulang dosa?

Kalau jawapan kita terhadap semua yang di atas tuh adalah "ya". Cuba fikirkan pula, adakah kita bertaubat? Atau kita rasa tak guna bertaubat sekiranya akan ulang balik buat dosa tuh?

Sini plak nak tanya soalan yang lain sikit kategorinya. Rasanya la kan... Hati kita tergolong dalam jenis mana, hati keras, hati mati atau hati lembut? Pernah tak rasa kotor sangat diri nih?

Jawab sendiri dalam hati sendiri untuk hati sendiri. Jawapan bagi diri aku, semuanya ya.

Pernah suatu ketika aku berasa terlalu kotor diri saya dengan dosa yang entah sekian kali tak terbuang-buang jugak. Pernah juga saya hampir-hampir putus asa dengan taubat yang aku kira memain-mainkan Tuhan. Mana taknya... Taubat, buat lagi dosa... Taubat, buat lagi dosa... Taubat, buat lagi dosa...

Argh! Sampai satu tahap tuh, rasa macam diri nih kurang ajar sangat. Sampai tahap tuh aku memegang fahaman menangguh taubat sebab malu, takut-takut bila buat lagi lain kali Allah tak terima taubat tuh.

Tapi... Bila tadi berjumpa dengan Ustaz, hati ku terubat. Jiwa ku lebih tenang setelah mendengar penjelasannya.

Rupa-rupanya... AKU TERSILAP. SALAH sekali konsep taubat yang begitu. Astaghfirullah!

Dia terangkan... Manusia tak lari dari berbuat dosa. Dia terangkan... Insan tak dinamakan insan, kalau tak kerana sifat pelupanya (nisyan). Dia terangkan, bila buat dosa tuh teruslah sedar. Terus bertaubat. Terus pohon ampun dari Allah yang Maha Esa.

Hati saya luluh... Sedar kerana terlalu besar rahmat Allah yang Maha Pengasih. Terlalu besar kasihnya pada manusia yang sedia berserah diri kepadaNya. Terlalu mudah Dia mengampunkan dosa, walaupun terlalu mudah manusia melakukannya.

Ustaz sambung... Taubat yang terakhir bila kita berhenti akhirnya dari melakukan dosa tersebut itulah yang dinamakan taubat nasuha.

Aku berusaha ketika ini untuk menahan air mata yang kian berkumpul dari jatuh. Terlerai kekaburan dalam benak jiwaku yang selama ini menyebabkan aku terasa sangat berat. Berat untuk memohon ampun sesuatu yang aku takuti aku menyebabkanNya MURKA. Takut DIA murka kerana taubat yang aku kira seakan-akan mempermainkanNya. Takut sekali!

Kini jiwaku dipenuhi rasa penyesalan yang amat. Aku takut segala dosaku yang tertangguh untuk aku pohon ampun darinya memberatkan hatiku ini. Aku tahu... Hatiku masih lemah. Masih tak sanggup aku tolak desakan nafsu yang adakala membakar jiwa. Masih tak sanggup aku pagari diri ini dari godaan syaitan durjana.

Aku pasrah, Berserah kini pada Allah yang padaNya segala kuasa dan asa. PadaNya aku berserah. Tak mampu lagi aku menafikan kelemahan diri ini yang terlalu amat.

Aku imbasi kembali dosa-dosaku yang kembali menghantui kalbu. Aku beristighfar dalam aku menumpu perhatian terhadap apa yang Ustaz perkatakan.

Ustaz menyambung... Bahawa dulu ada seorang soleh yang dia tahu bila do'a beliau diterima. Iaitu bila tiba-tiba beliau merasakan suatu rasa bersalah yang amat sangat, dan bila beliau berdo'a, do'anya tanpa skrip. Air matanya mengalir. Lancar do'a...

Aku mengimbas... Pernah suatu ketika aku juga begitu. Hanya bila mengimbau diri aku yang terbaru ini aku hampa. Aku tidak mampu istiqamah dengan usahaku itu. Cepat-cepat aku menyebut dalam hati, semoga Allah tetapkan hatiku atas ketaqwaan kepadanya. Atas iman yang benar. Atas landasan da'wah dan jihad yang betul. Semoga Allah tetapkan hatiku untuk terus berjuang. Dan berjuang. Dan berjuang. Sehingga aku syahid atau bertemu redhaNya di alam barzakh sana.

Search The Web