Redirect You

This page is just an archive for all my old posts. My new blog is at blog.sayfurrahman.com. Thank you.

02 March 2007

Bingkisan Harapan

Assalamu'alaykum warahmatullah...

Arakian terjadilah kisah 'Umayr menyopankan diri. Maka tertulislah secebis lembaran digital yang berupa bahasa hikayat yang sedemikian indah.

Tertulisnya lembaran tersebut dengan sebuah bahasa. Bahasa yang tiada taranya jika terbanding dengan bahasa orang kasar. Terlalu sangat menyentuh jiwa dan raga. Maka berkatalah Sang Pujangga itulah bahasa Melayu, bahasa adat dan pustaka. Bahasa kasih dan cinta.

Arakian berkatalah 'Umayr dalam bahasa kasih dan cinta tersebut. "Dengan penuh lafaz ikhlas dan ta'zim maka Hamba mempersila Tuan Hamba Sekelian menunjuk ajar diri Hamba yang hina dina.

"Bukanlah Hamba dijadikan sempurna; oleh itu sebagai makhluk Allah yang Esa, maka bimbinglah Hamba dengan tanggungjawab Hamba yang Hamba rasakan berat ini.

"Hamba terbayang kesokan hari yang kian menjelang. Hamba terbayang wajah Tuan Hafiz yang ceria melayan pelajar-pelajar Sri Lalang. Terbayang sifatnya yang begitu belas dan sopan. Maka Hamba ingin memohon tunjuk dan ajar dari sekelian Pak-Pak Otai KRj. Semoga dengan do'a dan harapan, Hamba juga mampu menjadi sesopan dan sesoleh mereka akhirnya..."

Maka bersiaplah 'Umayr untuk menuntut ilmu kefasilitatoran dengan Pak-Pak Otai dan saudara segurunya Hafiz dengan bertapa di Sri Lalang...

Tersebutlah disini bahawa ceritera hikayat Sri Lalang belum terjadi. Maka Sang Pujangga penulis kisah, memohon dari segala jasa baik tuan-tuan pembaca ceritera agar MENUNGGU sehingga lewat DUA HARINYA lagi... (bersambungla tuh!! -- em... Hanya kalau 'Umayr rajin ye)


Sang Pujangga Penglipur Lara,
Yeop Mayuru

p/s: Alamak.... Panjang ler plak... Heheh! <-- Signature gelak 'Umayr.

Search The Web