Redirect You

This page is just an archive for all my old posts. My new blog is at blog.sayfurrahman.com. Thank you.

12 May 2007

A Poem: Husband Asks for Poligamy??

Read this:

***Puisi Suami yg minta izin
[Poligami]***

Istriku, jika engkau bumi, akulah
matahari. Aku akan menyinari mu kerana
engkau mengharapkan sinaran dari ku.
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu
penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi,
hingga kadang- kadang bumi terasa akan
silauan ku. Lantas aku ingat satu hal
bahawa Tuhan mencipta bukan hanya
bumi, malah ada planet lain yang juga
mengharapkan sinaranku. Lalu..
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku, kerana
sudah takdir Illahi sinaranku
diperlukan diplanet lain...


***Balasan Puisi sang istri***

Suamiku, andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya, aku
merelakan engkau berikan sinaranmu
kepada segala planet yang telah TUHAN
ciptakan kerana mereka juga seperti
aku perlukan cahaya mu dan akupun juga
tidak akan merasa kekurangan dengan
sinaran mu...

AKAN TETAPIIIIIIII.. Bila kau hanya
sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt
saha ja, jangan lah bermimpi untuk
menyinari planet lain!!! Kerana bilik
tidur kita yang kecil pun belum
sanggup kau terangi. Lihatlah diri mu
pada
cermin kaca di sudut kamar kita, di
tengah remang-remang pancaran cahaya mu
yang telah aku mengerti... Cuba lihat
siapa dirimu... MATAHARI atau lilin ?

please lah...!!!

Acquired from a Friendster bulletin


My Comment: Heheh! Sungguh la kelakar! Berangan weih mamat tuh. Ade ke lilin nak jadi matahari!! Seriously... I laughed when I read this. Heheh! Tergelak besor tuh!

I remember an Ustaz from my old school. He said this regarding poligamy (teh language has been paraphrased), "Kalaulah orang tahu pasal hakikat poligami ni, mesti orang LAKI lah yang tak nak poligami dan orang PEREMPUAN lah yang berkejar-kejar nakkan poligami."

What he meant was that if men knew the weight of the responsibility it was to poligamise, then they would shun it. Whereas if women knew how much reward there was (for them) when their husbands poligamise, they would be the first to want it.

My opinion? Although I am not against poligamy, I don't, however, wish for more than one wife at a time. It's hard work; poligamy is. And I don't like hard work and hassle when it's not needed. Neither can I trust meself to be fair. Maybe I'll choose like Fahri in the Ayat-Ayat Cinta book; putting a special condition in the marriage bond that no poligamy is allowed. Hmm...

Search The Web