Redirect You

This page is just an archive for all my old posts. My new blog is at blog.sayfurrahman.com. Thank you.

01 August 2007

Pandai

Pandai
Oleh: 'Umayr SRA

Aku pandai bermadah...
Aku pandai berkata...
Namun hasilnya?

Aku pandai berinteraksi...
Aku pandai beraksi...
Namun hasilnya?

Aku pandai mempengaruh...
Aku pandai memujuk...
Namun hasilnya?!

Ya Allah...
Andai Engkau melihat pada hasil usahaku semata,
Nescaya aku takut aku tak mampu masuk ke syurgaMu.

Maka Kau jadikanlah aku manusia yang tetap berusaha,
Walau dalam kehampaan hasil seteruk mana sekalipun.

Maka kau jadikanlah aku insan yang tetap tabah dan teguh hatinya,
Dalam menjaga batas dan nilai agamaMu.

Maka Engkau pertingkatkan kefahamanku,
Agar aku faham;
Siapakah diriMu...
Kenapa Kau jadikan ku...
Apa tanggungjawabku...
Siapa saudaraku...
Dimanakah tempatku...

Maka Engkau perteguhkanlah tekadku,
Agar aku tetap;
Dalam keimanan yang jitu...
Dalam kesungguhan yang memacu...
Agar aku kekal;
Atas jalan agamaMu...
Atas jalan ketaatan kepadaMu...
Atas jalan mengajak manusia ke arahMu...

Ya Allah...
Aku masih lemah.
Jiwaku masih ternoda dengan dosa yang sekian kecil.
Benak diriku masih dihantui perasaan mazmumah.
Kau buangkanlah segala itu dari hatiku.
Kau kikislah sisa-sisa daki busuk itu dari teras diriku!
Hanya saja Engkau tempat berlindungku.
Dari jahatnya diriku sendiri.

Wahai Allah...
Wahai arRahman...
Wahai arRahiim...
Wahai Yang Maha Bijaksana!
Wahai Yang Maha Agung!
Wahai Dzul Jalaali wal Ikraam!!!

---

Tunduklah wahai hati yang degil.
Sedarlah wahai jiwa yang liat!
Diamlah wahai nafsu yang bergolak!
Tenanglah wahai diri yang keliru...


---

Nota:
Ini bukan dimaksudkan sebagai sajak. Tapi ianya rintihan hati seorang manusia yang belum sedar dirinya terlalu kerdil dibanding Allah yang Maha Esa. Takutlah tidak-ikhlasnya diri.

Search The Web